Elektroniczne faktury

Elektroniczne faktury w zamówieniach

Od 18 kwietnia 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Wskazana regulacja nakłada na zamawiających obowiązek przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych.

Obowiązek przyjmowania przez zamawiających faktur elektronicznych począwszy dotyczy postępowań o udzielenie zamówienia publicznego:

1) wszczynanych od 18 kwietnia 2019 r., których wartość przekracza 30 tys. euro
2) wszczynanych od 1 sierpnia 2019 r., których wartość nie przekracza 30 tys. euro.

W przypadku zamówień publicznych, co do których zostało wyłączone zastosowanie ustawy Prawo zamówień publiczny z wyjątkiem zamówień, których wartość nie przekracza 30.000,00 euro - zamawiającym może, ale nie ma obowiązku honorowania ustrukruturyzowanych faktur elektronicznych. 

Aby skorzystać z elektronicznego fakturowania można skorzystać z Platformy Elektronicznego Fakturowania
Platforma ta służy do przekazywania faktur i innych ustrukturyzowanych dokumentów między wykonawcami zamówień publicznych a instytucjami zamawiającymi.

Obecnie 2 podmioty są uprawnione do udostępniania Platform Elektronicznego Fakturowania: Firma Infinite IT Solutions oraz Konsorcjum PEFexpert. Warto zaznaczyć, że korzystanie z wybranego rozwiązania jest w pełni darmowe i nie wiąże się z koniecznością podpisywania żadnej umowy.

Przesyłanie ustrukturyzowanych elektronicznych faktur VAT wymaga rejestracji na wybranej platformie oraz przesłyania dokumentów za jej pośrednictwem.  

radca prawny 

Dominik Styczyński