Powołanie się na doświadczenie zdobyte w kilku umowach

W toku prowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, pojawiają się wątpliwości, czy do udziału w postępowaniu należy dopuścić wykonawcę, który powołuje się na doświadczenie zdobyte w kilku umowach i sumuje te okresy, uznając je za jedno zamówienie.

Z pomocą przychodzi nam wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 4 maja 2017 r w sprawie o sygn. C-387/14. Niniejszy wyrok zapadł na skutek pytania prejudyncjalnego zadanego przez Krajową Izbę Odwoławczą. Pytanie dotyczyło kilku aspektów, jednak to będące przedmiotem artykułu brzmiało w następujący sposób:

„Czy art. 44 [dyrektywy 2004/18] w związku z art. 48 ust. 2 lit. a) dyrektywy oraz z deklarowaną w art. 2 dyrektywy zasadą równego traktowania wykonawców zezwala na takie powoływanie się przez wykonawcę na posiadane doświadczenie, w ramach którego wykonawca powoła się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie, pomimo że zamawiający w ogłoszeniu ani w specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie wskazał takiej możliwości?”.

Na to pytanie Trybunał odpowiedział pozytywnie. Przytoczone przepisy, ale również obecnie obowiązujące w tej materii należy interpretować w ten sposób, że dopuszczalne jest by wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie, pomimo że instytucja zamawiająca w ogłoszeniu ani w specyfikacji warunków zamówienia nie wskazała takiej możliwości. Wykonawcy powinni wykazać instytucji zamawiającej, że faktycznie dysponują lub będą dysponować zdolnościami niezbędnymi do prawidłowego wykonania danego zamówienia publicznego. Jeżeli możliwości powołania się na doświadczenie zdobyte przy większej liczbie zamówień nie wykluczono ani w ogłoszeniu o zamówieniu, ani w SWZ, zamawiający powinien sprawdzić, czy połączone doświadczenie z dwóch umów lub z większej ich liczby, zważywszy na charakter danych prac oraz na przedmiot i cele danego zamówienia, pozwala zapewnić jego prawidłowe wykonanie.  

 

Oczywiście wyrok TSUE sam w sobie nie jest źródłem prawa, ma jedynie charakter uzupełniający i wskazuje, w jaki sposób należy interpretować źródła prawa unijnego dotyczące zamówień publicznych.

Jednocześnie informuję, że w ofercie kancelarii mieści się kompleksowa obsługa prawna wykonawców zamówień publicznych z Bydgoszczy oraz innych miast. Z naszej kompleksowej obsługi prawnej mogą korzystać firmy i instytucje z całej Polski, a w szczególności z Warszawy, Bydgoszczy, Łodzi  oraz okolicznych miejscowości. Prowadzona przez naszą Kancelarię obsługa prawna obejmuje zarówno zamawiających, jak i wykonawców.

Aplikant radcowski Damian Aptowicz